RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
SAINS TAHUN 5
Mata pelajaran : Sains
Kelas : 5 Cemerlang
Bil. Murid : 30 orang
Masa : 11.00 pagi – 12.00 tengah hari (60 minit)
Tarikh : 24 September 2012
Tema : Saling Bergantungan Amtara Haiwan dan Tumbuhan
Tajuk : Rantai Makanan
Hasil Pembelajaran:
Memahami rantai makanan sebagai hubungan makanan antara hidupan
Objektif
Diakhir pembelajaran, murid-murid dapat:
a) Mata pelajaran
· Membina sekurang-kurangnya tiga contoh rantai makanan
· Memberi tahu secara lisan sekurang-kurangnya tiga contoh pengeluar, pengguna premier, pengguna sekunder dan pengguna tertiar
b) Kemahiran Saintifik(Kemahiran Proses Sains)
· Membuat ramalan terhadap situasi yang diberikan oleh guru mengenai rantai makanan
· Berkomunikasi dengan rakan sebaya dan guru di dalam keaadaan terkawal semasa aktiviti sedang di jalankan.
Isi Kandungan Pelajaran
1. Mengetahui jenis tumbuhan dan haiwan yang terlibat dalam rantai makanan
2. Memperkenalkan istilah pengeluar, pengguna pertama (primer), pengguna kedua(sekunder) dan pengguna ketiga(tertiar)
3. Memperkenalkan simbol yang bermaksud “dimakann oleh”
4. Membentuk Rantai Makanan
Pengetahuan sedia ada
1. Murid tahu tabiat makan haiwan herbivor, karnivor dan omnivor
2. Muriod tahu bahawa tumbuhan hijau boleh membina makanannya sendiri
Nilai Murni
1. Hormat –menghormati dan berkerjasama antara guru dan rakan rakan sebaya di dalam aktiviti pembelajaran.
2. Menghargai rukun alam bahawa sesuatu yang hidup boleh menjadi makanan kepada benda hidup yang lain.
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
1. Papan Putih
2. Slaid powerpoint yang menunjukkan gambaran perkaitan rantai makanan,
3. CD lagu “Bangau oh Bangau”
4. Papan putih untuk menulis “hidupan dan makanannya”
5. Kad Gambar yang menunjukkan simbol “dimakan oleh”
6. LCD
7. Laptop
8. Kad gambar yang menunjukkan contoh- contoh hidupan pengeluar, pengguna primer, pengguna sekunder dan pengguna tertiar.
9. Lembaran Kerja yang meminta murid mengisi tempat kosong.
10. Transperansi OHP
Pelaksanaan
Isi Pelajaran
|
Kaedah penyampaian
|
Catatan
|
Set Induksi
Pengenalan kepada tajuk:
Rantai Makanan Berlaku apabila suatu benda hidup dimakan oleh benda hidup yang lain
Istilah:
Herbivor
Karnivor
Omnivor
.
|
Pasangkan lagu “Bangau oh Bangau” dan minta murid mendengar dengan teliti
Minta murid menjawab soalan-soalan berikut:
1) Haiwan apakah yang makan rumput?
2) Apakah makanan bangau?
3) Apakah istilah haiwan yang makan daging sahaja?
Perkenalkan tajuk pelajaran hari ini.
|
Strategi P&P
Kaedah: kelas
Teknik: Soal Jawab
Alat:
Cakera padat lagu
Laptop
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: Hormat Menghormati
|
LANGKAH 1
Penerangan mengenai hidupan yang terlibat dalam Rantai makanan
|
Buat perkaitan tentang lagu tadi dengan tajuk bagi menjelaskan tumbuhan hijau (rumput) yang dimakan oleh haiwan herbivor (kerbau)
Minta murid pula memberi contoh haiwan herbivor (yang makan rumput) secara lisan
Minta murid menulis di papan putih satu jenis tumbuhan dan haiwan mengikut tabiat makan yang terlibat dalam lagu.
|
Strategi P&P
Kaedah: kelas
Teknik: Penerangan
Alat:
Papan putih
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: yakin diri.
|
LANGKAH 2
Mengenalkan istilah yang terdapat dalam rantai makanan.
|
Arahkan murid teliti kandungan perisian pembelajaran “rantai makanan” yang menunjukkan perkaitan antara istilah pengeluar, primer, sekunder dan tertiar
Perkenalkan istilah berdasarkan contoh tumbuhan dan haiwan seperti dalam slide powerpoint yang ditunjukkan.
1) Rumput- pengeluar
2) Kerbau- Pengguna pertama (Primer)
3) Ular- pengguna kedua (sekunder)
4) Helang- Pengguna ketiga (tertiar)
Minta Murid memberi contoh lain secara lisan dan membina perkaitan antara pengeluar, pengguna sekunder dan pengguna tertiar.
|
Strategi P&P:
Pemerhatian
Kaedah: kelas
Teknik:
Alat:
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: Yakin Diri
|
LANGKAH 3
Menerangkan konsep :
“Bermaksud dimakan Oleh”
|
Tunjuk simbol anak panah melalui kad imbasan dan maksudnya
Minta murid lekatkan arah simbol anak panah pada contoh yang mereka brerikan di papan putih dalam langkah 1 menggantikan perkataan dimakan oleh
|
Strategi P&P
Kaedah:
Teknik: Penerangan
Alat:
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: Yakin
|
LANGKAH 4
Perbincangan dalam kumpulan: Membina rantai makanan
|
Bentuk lima kumpulan dan lantik ketua.
Arahkan setiap kumpulan menbina tiga rantai makanan pada kertas transparensi berdasarkan gambar hidupan yang ditunjukkan dalam slaid power point.
Guru bertindak sebagai fasilitator dab beredar dari satu kumpulan ke satu kumpulan
|
Strategi P&P:
Hipotesis
Kaedah:
Teknik:
Alat:
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: Tolong Menolong
|
LANGKAH 5
Pembentangan
|
Minta ketua kumpulan membentangkan hasil perbincangan yang di jalankan dalam kumpulan
Buat ramalan berdasarkan situasi yang diberi hasil pembentangan kumpulan
Contoh situasi:
· Apa akan jadi pada kambing jika rumput berkurangan.
· Apa pula akan terjadi jika bilangan harimau bertambah?
Minta murid buat ramalan berdasarkan situasi yang di beri guru hasil dari pembentangan kumpulan.
|
Strategi P&P
Hipotesis
Kaedah:
Teknik:
Alat:
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: Hormat menghormati
|
RUMUSAN
Membuat kesimpulan daripada aktiviti yang dijalankan
|
Edarkan lembaran kerja dan minta murid untuk melengkapkan nota yang tidak lengkap dengan bimbingan guru.
Guru membincangkan kembali apa yang dipelajari.
|
Strategi P&P
Kaedah:
Teknik: Bimbingan
Alat:
Kemahiran berfikir:
Kreatif dan Kritis
Nilai: Bersyukur
|
PENUTUP
Membina buku skrap
|
Murid diarahkan membuat buku skrap dengan membina tujuh rantai makanan menggunakan gambar yang diambil dari majalah dan sebagainya secara berkumpulan sebagai tugasan di rumah.
|
TOPIK 1
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( OBJEKTIVISME)
Tarikh : 26 Mac 2012
Masa : 9.40 – 10.40 a.m
Kelas : 4 Mawar
Bilangan Murid : 30 Orang
Mata Pelajaran : Sains
Tajuk : 1. Sifat-Sifat Bahan
Objektif Pembelajaran : 1.1 Memahami Sifat-Sifat Bahan
Pengetahuan Sedia Ada : 1. Murid biasa bermain dengan alat permainan yang
Diperbuat daripada belbagai jenis bahan seperti dari
plastik, dan besi.
Konsep : Inkuiri Penemuan
Bahan Bantu Mengajar : Pensel, Pembaris kayu, Pembaris Plastik, Pembaris Besi,
Bola, Cermin, klip Kertas, gunting.
Nilai : Mensyukuri nikmat yang dikurniakan oleh tuhan
Bekerjasama dan Bertanggungjawab.
Kemahiran : Mengeksperimen dan perbincangan.
RPH 1- OBJEKTIVISME
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Semua objek diperbuat daripada bahan yang berlainan.
|
1.Guru menunjukkan beberapa objek yang diperbuat daripada bahan yang berlainan.
Contoh:
Bola- Getah
Pembaris plastik- plastik
2.Guru bersoal-jawab dengan murid
|
1.Murid memerhati objek yang ditunjuk boleh guru.
2.Murid memberi respon
|
BBM
Bola
Pembaris plastik
|
Perkembangan
Langkah 1
( 10 Minit)
Langkah 2
( 25 Minit)
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Memahami tentang objek dan bahan yang digunakan untuk menghasilkan objek
|
1.Guru menunjukkan objek maujud kepada murid.
Contoh:
Paku
Pensel
Cermin
Gunting
2.Guru menanyakan soalan
-Apakah bahan yang digunakan untuk membuat objek ini?
1.Menyediakan pelbagai jenis objek bagi setiap kumpulan murid.
2.Membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
3.Menerangkan kepada murid tentang aktiviti yang akan dijalankan.
3.Mengedarkan lampiran tugasan kepada setiap kumpulan
4.Memantau dan menyemak aktiviti yang dijalankan oleh murid.
5. Mengelas setiap objek mengikut bahan asal objek.
6.Guru membuat kesimpulan tentang topik yang diajar.
1.Guru memyediakan 5 soalan kuiz.
Contoh:
Pemadam diperbuat daripada……………….
2.Guru menyebut nama murid secara rambang
|
1.Murid menamakan ojek tersebut.
2. Murid menyatakan ramalan mereka tentang bahan
1.Murid menjalankan aktiviti yang diarahkan guru.
2.Murid mencatat hasil pemerhatian dalam lampiran yang disediakan oleh guru.
3.Murid memberi respon.
1.Murid menjawab soalan guru.
|
BBM
Paku
Pensel
Cermin
Klip kertas
Gunting
BBM
Daun
Batu
Gelas kaca
Kiub ais
Kemahiran Saintifik
Eksperimen
Memerhati
Mengelas
BBM
Sampul soalan kuiz
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Membuat rumusan lembarab kerja
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja.
2.Latihan kerja rumah, meminta murid menyenaraikan objek yang terdapat di kawasan rumah berdasarkan bahan asal yang dipelajari.
|
1.Murid menjawab lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
2.Murid melaksanakan tugasan yang diberikan.
|
BBM
Lembaran kerja
|
Refleksi:
Semua murid dapat menyenarai contoh objek dengan 5 bahan asal objek yang telah dipelajari
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( KONTRUKTIVISME)
Mata Pelajaran : Sains
Kelas : 4 Mawar
Tarikh : 26 Mac 201
Masa : 9.40- 10.40 a.m
Bilangan Murid : 30 Orang
Bidang Pembelajaran : 1. Sifat-Sifat Bahan
Objektif Pembelajaran : 1.1 Memahami Sifat-Sifat Bahan.
Hasil Pembelajaran : Pada Akhir P&P, Murid dapat:
A) Menguasai Isi Kandungan
1. Mengelas objek yang diperbuat daripada pelbagai jenis bahan.
2. Menyenaraikan 3 objek berdasarkan bahan asal
B) Membina Kemahiran Saintifik, Berfikir dan Strategi Berfikir.
1. Menjalankan eksperimen dalam kumpulan untuk mengelas jenis objek dengan bahan asal.
C) Mengamalkan sikap sainstifik dan nilai murni.
1. Melibatkan diri secara aktif semasa aktiviti kumpulan menjalankan eksperimen.
Konsep : Objek yang diperbuat daripada 5 jenis bahan asal.
BBM : Pensel, Pembaris kayu/ besi/plastik, bola, cermin, klip kertas, gunting, lembaran kerja dan soaln kuiz.
RPH 2- KONTRUKTIVISME
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Permulaan/
Mencungkil Idea.
( 5 Minit)
|
Semua objek diperbuat daripada bhan yang berlainan.
|
1.Guru menunjukkan objek yang diperbuat daripada bahan yang berlainan.
2.Guru mengemukakan soalan.
|
1.Murid membuat pemerhatian dan menyebut nama bahan yang di tunjukkann oleh guru.
2.Murid menjawab soalan guru.
|
Strategi/teknik
Penyoalan seluruh kelas
|
Menstruktur Semula Idea.
( 40Minit)
|
1.Memahami tentang objek-objek dan bahan yang digunakan untuk menghasilkan objek.
2.Objek yang berlainan diperbuat daripada bhan yang berlainan.
Bola sepak-getah
Cermin – kaca
Pensel-kayu
Botol plastik- plastik
Klip kertas- besi
|
1.Guru mebahagikan murid kepada 5 kumpulan kecil
2.Guru meminta setiap kumpulan mencari objek di kawaan sekolah berdasarkan borang pemerhatian yang diberikan.
3.Guru memantau dan memeriksaan hasil dapatan kumpulan.
|
1.Murid membuat pemerhatian di sekitar kawasan sekolah dan mencatat dalamborang pemerhatian.
2.Murid mengelas objek mengikut jenis bahanyang digunakan.
3.Murid membuat pembentangan hasil dapatan kumpulan.
|
Strategi
Inkuri dalam kumpulan
Sikap Saintifik/ nilai murni
Penglibatan aktif dan menghargai masa.
|
Aplikasi Idea
( 10 Minit)
|
5 soalan kuiz yang berkaitan jenis onjek dan 5 bahan asal objek.
|
1.Guru menyediakan 5 sampul soalan
2.Guru membimbing murid membuat kesimpulan.
|
1.Setiap kumpulan murid memilih sampul soalan.
2.Murid berbincang dalam kumpulan menjawab soalan kuiz.
3.Murid membuat kesimpulan
|
Sikap saintifik/ nilai murni
Penglibatan aktif unuk membincang jawapan
|
Penutup
( 5 Minit)
|
Membuat kesimpulan.
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja
|
1.Murid menjawab soalan dalam lembaran kerja.
|
BBM
Lembara kerja
|
TOPIK 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( OBJEKTIVISME)
Tarikh : 27 Mac 2012
Masa : 9.40 – 10.40 a.m
Kelas : 4 Mawar
Bilangan Murid : 30 Orang
Mata Pelajaran : Sains
Tajuk : 1. Sifat-Sifat Bahan
Objektif Pembelajaran : 1.2 Mengenal pasti bahan konduktor dan bahan penebat
Pengetahuan Sedia Ada : 1. Murid telah mempelajari litar elektrik lengkap boleh
Menyalakan mentol.
1. Sudu besi berasa panas apabila diletakkan di dalam air teh yang panas.
Konsep : Inkuiri Penemuan, Eksperimen dan Perbincangan
Bahan Bantu Mengajar : Litar elektrik, paku, sudu plastik/besi, straw, batang ais-krim,
Pembaris besi/ kayu/ plastik.
Nilai : Mensyukuri nikmat yang dikurniakan oleh tuhan
Bekerjasama dan Bertanggungjawab.
Kemahiran : Mengeksperimen, permerhatian dan perbincangan.
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Menyatakan pelbagai jenis objek.
|
1.Guru menunjukkan beberapa jenis objek yang berlainan.
Contoh:
Sudu besi/ plastik
Klip kertas
Kunci
Kain
2.Guru bersoal-jawab dengan murid-murid.
|
1.Murid membuat pemerhatian dan menyenaraikan objek yang ditunjukkan oleh guru.
2.Murid memberi respon.
|
BBM
Bahan- bahan maujud seperti
Sudu
Kunci
Kain
|
Perkembangan
Langkah 1
( 15 Minit)
Langkah 2
( 20 Minit)
Langkah 3
(10 Minit)
|
Mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan elektrik dan bahan yang tidak boleh mengalirkan elektrik.
Menjalankan eksperimen kumpulan
Bahan konduktor juga boleh mengalirkan haba
|
1.Guru menunjukkan litar elektrik di hadapan kelas untuk keseluruhan kelas.
2.Guru mengemukakan soalan.
a. Bagaimana untuk menyalakan mentol ini?
b. Apakah bahan bahan yang boleh menyebabkan mentol tersebut menyala.
3.Guru membuat demostrasi bagi menyalakan mentol.
1.Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan kecil.
2.Menyediakan kepada setiap kumpulan murid:
a. Litar elektrik
b. Pelbagai jenis objek
c. Borang pemerhatian
3.Guru memantau dan membimbing murid semasa menjalankan ujikaji.
1.Guru membuat demostrasi untuk menguji beberapa objek dengan menggunakan air panas
2.Guru menggunakan objek-objek yang berlainan.
3.Guru membuat kesimpulan.
2olplkokggddy22222
2.d222tfy
|
1.Guru membuat pemerhatian dan membuat ramalan tentang jenis bahan yang mungkin bolah menyalakan mentol tersebut.
2.Beberapa murid tampil ke hadapan untuk mencuba menyalakan mentol.
1.Murid menjalankan eksperimen dalam kumpulan.
2.Murid merekod hasil ujikaji.
1.Murid membuat pemerhatian dan meramal keadaan sudu tersebut
2.Murid mendengar kesimpulan yang dibuat oleh guru.
|
Kemahiran Saintifik
Pemerhatian
Perbincangan
BBM
Litar elektrik
Strategi/ teknik
Inkuri Penemuan
Kemahiran Saintifik
Eksperimen
Memerhati
Merekod
BBM
Air panas
Sudu besi
Sudu plastik
Kemahiran Saintifik
Memerhati
Meramal
Membuat kesimpulan
|
Penutup
(10 Minit)
|
Membuat kesimpulan
Dan lembaran kerja
|
1.Guru membuat kesimpulan bahawa bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik ialah bahan konduktor manakala bahan yang tidak mengalirkan arus elektrik dinamakan bahan penebat.
2.Guru juga menjelaskan bahan yang mengalirkan haba juga dinamakan bahan konduktor manakala bahan ang tidak mengalirkan haba dinamakan bahan penebat.
3.Guru megedarkan lembaran kerja
|
1 Murid mendengar penerangan guru.
2.Murid menjawab soalan dalam lembaran kerja.
|
Membuat kesimpulan dan
Lembaran kerja
|
Refleksi :
Semua murid dapat mengenalpasti bahan konduktor ialah bahan yang mengalirkan arus elektrik dan juga mengalirkan haba manakala bahan penebat ialah bahan yang tidak mengalirkan arus elektrik dan tidak mengalirkan haba.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( KONTRUKTIVISME)
Mata Pelajaran : Sains
Kelas : 4 Mawar
Tarikh : 27 Mac 201
Masa : 9.40- 10.40 a.m
Bilangan Murid : 30 Orang
Bidang Pembelajaran : 1. Sifat-Sifat Bahan
Objektif Pembelajaran : 1.2 Mengenal pasti bahan konduktor dan bahan penebat.
Hasil Pembelajaran : Pada Akhir P&P, Murid dapat:
A) Menguasai Isi Kandungan
1. Mengelas objek mengikut bahan konduktor dan bahan penebat.
2. Menyenaraikan 3 objek bagi bahan konduktor dan
Bahan penebat.
B) Membina Kemahiran Saintifik, Berfikir dan Strategi Berfikir.
1. Menjalankan eksperimen dalam kumpulan untuk mengelas bahan konduk dan bahan penebat.
C). Mengamalkan sikap sainstifik dan nilai murni.
1. Melibatkan diri secara aktif semasa aktiviti kumpulan menjalankan eksperimen.
Konsep : Objek dapat dikelaskan kepada bahan konduktor dan bahan
Penebat.
BBM : Litar elektrik, Pensel, Pembaris kayu/ besi/plastik, paku, sudu besi/ plastik, gunting, straw, kunci dan lembaran kerja.
RPH 4-KONTRUKTIVISME
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Permulaan/
Mencungkil Idea
( 5 Minit)
|
Menyatakan pelbagai jenis objek.
|
1.Guru menyuruh murid menyenaikan jenis objek yang telah dipelajari mengikut bahanasal objek.
|
1.Murid memberikan beberapa contoh objek yang telah dipelajari;
Contoh:
Paku-logam
Bola sepak-getah
Cermin-kaca
Pensel-kayu
Straw-plastik
|
Strategi/teknik
Penyoalan seluruh kelas
|
Menstruktur/
Menstruktur
Idea
( 40 Minit)
|
Mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan elektrik dan bahan yang tidak boleh mengalirkan arus elektrik
Menjalankan eksperimen untuk mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik dan bahan yang tidak boleh mengalirkan arus elektrik
Membuat kesimpulan
Mengenai bahan konduktor dan bahan penebat
|
1.Guru menunjukkan satu litar elektrik kepada murid.
2.Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan kecil.
3.Mengarahkan murid menjalankan ujikaji.
4.Menyuruh setiap kumpulan murid membentangkan hasil eksperimen.
5.Guru memantau dan membuat penilaian.
|
1.Dengan menggunakan litar elektrik murid menguji beberapa objek yang terdapat dalam makmal sains sama ada boleh menyalakan mentol atau tidak.
2.Murid merekod pemerhatian dalam borang pemerhatian.
3.Murid mengelas bahan kepada 2 kumpulan.
4.Murid membuat pembentangan.
5.Murid dari kumpulan lain turut menilai dan boleh memberi komen yang bermanfaat.
|
Strategi/teknik
Inkuri penemuan dalam kmpulan
Sikap Saintifik dan nilai murni
-Penglibatan aktif murid
-Menghargai masa semasa menjalankan ujikaji.
|
Aplikasi
( 15 Mini)
|
Bahan konduktor juga boleh mengalirkan haba
|
1.Guru membekalkan setiap kumpulan murid dengan segelas air panas
2.memberi arahan untuk membuat ujikaji.
|
1.Murid menggunakan objek sama untuk mennentukan bahan yang boleh mengalir haba dan bahan yang boleh mengalirkan haba
|
Strategi/ teknik
Inkuri penemuan
|
Refleksi/
Penutup
( 5 Minit)
|
Bahan konduktor ialah bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik dan mengaliran haba
Bahan penebat tidak mengalirkan arus elektrik dan haba
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja.
2.Meminta murid membuat rumusan tentang tajuk yang telah dipelajari.
|
1.Murid menjawab soalan dalam lebaran.
2.Murid membuat kesimpulan.
|
Strategi/ teknik
Penyoalan seluruh kelas.
|
TOPIK 3
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( OBJEKTIVISME)
Tarikh : 28 Mac 2012
Masa : 9.40 – 10.40 a.m
Kelas : 4 Mawar
Bilangan Murid : 30 Orang
Mata Pelajaran : Sains
Tajuk : 1. Sifat-Sifat Bahan
Objektif Pembelajaran : 1.3 Memahami Sifat-Sifat Bahan Lut Sinar, Bahan Lut
Cahaya dan Bahan Legap
Pengetahuan Sedia Ada : 1. Murid pernah memakai cermin mata hitam semasa cuaca
Panas terik
Konsep : Pembelajaran Masteri
Bahan Bantu Mengajar : Cermin mata, beg plastik hitam, beg plastik putih , beg
Plastik jernih, daun, kiub ais, gelas,
Nilai : Mensyukuri nikmat yang dikurniakan oleh tuhan
Bekerjasama, Bertanggungjawab, minat dan ingin tahu.
Kemahiran : Memerhati, mengelas, membina hipotesis dan perbincangan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
(5 Minit)
|
Gambaran awal mengenai tajuk.
|
1.Guru mempamerkan 3 beg plastik yang berlainan sifatnya.
Beg plastik hitam
Beg plastik plastik
Beg plastik jernih
2,Guru menyuruh murid meneka apa benda yang terdapat dalam setiap beg plastik.
|
1.Murid menyatakan ramalan mereka.
|
BBM
Beg plastik hitam
Beg plastik putih
Beg plastik jernih.
|
Perkembangan
Langkah 1
( 15 Minit)
Langkah 2
( 25 Minit)
Langkah 3
( 10 Minit)
|
Mengenal pasti bahan lut sinar, lut cahaya dan legap.
Guru menjalankan demostrasi.
|
1.Guru menerangkan 3 sifat bahan berdasarkan aktiviti di atas:
Bahan lut sinar
Bahan lut cahaya
Bahan legap
2.Guru meminta murid memberi beberapa contoh bahan bahan lut sinar, lut cahaya dan legap
1.Guru menjalankan demostrasi dengan menghalakan cahaya lampu suluh kebeberapa objek.
2.Guru meminta murid mengelas objek mengikut jenas bahan.
3.Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan kecil.
4.Guru menyediakan objek dan mengedar borang pemerhatian.
5.Guru memantau dan membimbing murid semasa aktiviti dijalankan.
1.Berdasarkan aktiviti yang dijalankan guru meminta murid membentangkan hasil eksperimen.
2.Guru menilai hasi pembentangan murid dan membuat penerangan pengukuhan
|
1.Murid menyatakan beberapa contoh objek yang mempunyai sifat bahan
a.Lut Sinar
- gelas, plastik jernih
b.Lut cahaya
-kertas tisu, kiub ais
c.Legap
-buku teks, kayu
1.Murid memerhati demostrasi yang dijalankan oleh guru.
2.Murid menjalankan ujikaji berpandukan kad tugasan yang diberi.
3.Murid merekod pemerhatian dalam dalam jadual yang disediakan.
1.Murid membentangkan hasil eksperimen.
2.Murid mendengar penerangan pengukuhan dari guru
|
Kemahiran Saintifik
-berkomunikasi
Nilai Murni
-berfikir secara rasional
BBM
Daun
Kayu
Gelas
Kiub ais
Perbincangan secara antara guru dan murid
|
Penuntup
( 5 Minit)
|
Membuat kesimpulan dan menjawab lembaran kerja
|
1.Guru membuat kesimpulan tentang sifat bahan lut sinar, bahan lut cahaya dan bahan legap
2.Guru mengedarkan lembaran kerja
|
1.Murid menjawab soalan dalam lembaran.
|
Lembaran kerja
|
Refleksi :
Semua murid dapat mengelas bahan mengikut sifat penembusan cahayadan mengenalpasti bahan lut sinar, lut cahaya dan bahan legap.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( KONTRUKTIVISME)
Mata Pelajaran : Sains
Kelas : 4 Mawar
Tarikh : 28 Mac 201
Masa : 9.40- 10.40 a.m
Bilangan Murid : 30 Orang
Bidang Pembelajaran : 1. Sifat-Sifat Bahan
Objektif Pembelajaran : 1.2 Memahami sifat-sifat bahan lut sinar, bahan lut cahaya
Dan bahan legap..
Hasil Pembelajaran : Pada Akhir P&P, Murid dapat:
A) Menguasai Isi Kandungan
1.Memahami sifat-sifat bahan lut sinar, lut cahaya dan legap
2.Menulis maksud bahan lut sinar, lut cahaya dan legap.
3.Menyenaraikan bahan-bahan lut sinar, lut cahaya dan
Legap.
B) Membina Kemahiran Saintifik, Berfikir dan Strategi Berfikir.
1. Menjalankan eksperimen dalam kumpulan untuk menentukan jenis bahan dan sifat penembusan cahaya.
C). Mengamalkan sikap sainstifik dan nilai murni.
1.Melibatkan diri secara aktif semasa aktiviti kumpulan untuk menjalankan eksperimen.
2. Menghargai masa dengan menjlankan eksperimen dengan cepat dan pantas.
Konsep : 1.Bahan Lut Cahaya membenarkan semua cahaya
Menembusinya.
2.Bahan Lut Cahaya hanya membenarkan sebahagian cahaya
Menembusinya.
3.Bahan Legap langsung tidak membenarkan cahaya
Menembusinya.
BBM : Plastik hitam, plastik putih, plastik jernih, lampu suluh, buku teks, kertas tisu.
Fasa
|
Isi Kandungan
|
AKtiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Permulaan/
Mencungkil Idea
( 5 Minit)
|
Menarik minat murid
-Gambaran awal mengenai tajuk
|
1.Guru mempamerkan 3 beg plastik yang berlainan sifat.
2.Guru mengemukakan soalan.
|
1.Murid menyatakan ramalan mereka mengenai apa yang terdapat di dalam ketiga-tiga beg plastik tersebut.
|
Teknik
Penyoalan seluruh kelas.
|
Menstruktur/
Menstruktur semula
( 30 minit)
|
1.Mengenalpasti jenis bahan lut sinar,lut cahay dan legap.
2.Mengeksperimen untuk mengenalpasti sifat bahan.
-Bahan lut sinar
-Bahan lut cahaya
Bahan legap
|
1.Guru menerangkan 3 sifat bahan.
2.Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan kecil.
3.Meminta murid menjalankan eksperimen
4.Guru menilai dan membuat penerangan pengukuhan.
|
1.Murid menyenaraikan beberapa contoh objek yang mempunyai sifat lut sinar,lut cahaya da legap.
2.Secara berkumpulan, murid menjalankan eksperimen untuk mengenal pasti bahan lut sinar, lut cahaya dan legap.
3.Murid mencatat pemerhatian dalam borang pemerhatian.
4.Setiap kumpulan murid membentangkan hasil dapatan mereka.
5.Murid kumpulan lain turut menilai dan member maklum balas.
|
Strategi/ teknik
Inkuri penemuan dalam kumpulan
Sikap saintifik dan nilai murni
Penglibatan aktif murid
Menghargai masa semasa menjalankan ujikaji.
|
Aplikasi
(15 Minit)
|
Mengaplikasi idea dan kaitkan dengan pengetahuan sedia ada murid
|
1.Guru mengedarkan kad manila untu menghasilkan topeng muka.
2.Menyuruh murid menyatakan 2 bahan yang boleh digunakan untuk menampalkan lubang mata pada topeng.
|
1.Setiap kumpulan murid menghasilkan 3 topeng .
2.Murid menampalkan lubang mata topeng dengan bahan lut sinar, lut cahaya dan legap.
3.Murid menyenaraikan 2 bahan lain yang boleh digunakan untuk menampal lubang pada topeng.
|
Strategi
Perbincangan dalam kumpulan
Persembahan topeng oleh setiap kumpulan.
|
Refleksi/
Penutup
( 5 Minit)
|
Membuat kesimpulan dan maksud setiap bahan.
|
1.Guru membuat ujian formatif dengan menulis maksud bahan lut sinar, lut cahaya dan legap
|
1.Murid menulis maksud setiap bahan.
2.Murid membuat kesimpulan dengan dibimbing guru
|
Strategi
Lembaran kerja dan penyoalan secara kelas.
|
Bagus! Paparan hasil tugasan sem 1, RPH Objektivisme dan Konstruktivisme.
ReplyDelete